Szkolenie warsztatowe dwudniowe
Opis szkolenia
Zarządzanie ludźmi wymaga od szefa szeregu kompetencji. Część z nich dotyczy planowania i organizowania pracy swojej oraz innych ludzi. Jednak zdecydowana większość jest powiązana z umiejętnościami komunikacyjnymi. Szef może np. umieć dobrze wyznaczyć cel z drugiej strony odpowiednie przekazanie go, tak by pracownik dobrze go zrozumiał oraz czuł się zmotywowany wymaga już szeregu innych kompetencji.
W naszym szkoleniu koncentrujemy się na rozwijaniu najważniejszych kompetencji, które powinien posiadać każdy mistrz.
Szkolenie ma formę aktywnego warsztatu, gdzie nacisk jest położony na ćwiczenia praktyczne, angażujące każdego z uczestników.
Dla kogo?
- Mistrzowie
- Brygadziści
Korzyści po szkoleniu
Nasze szkolenie pokazuje bardzo praktyczne podejście do zarządzania ludźmi. Każdy uczestnik pozna i przećwiczy narzędzia, min. w zakresie budowania autorytetu mistrza, stawiania celów i ich komunikowania, udzielania informacji zwrotnej, motywowania oraz prowadzenia rozmów oceniających. Ćwiczymy na konkretnych przykładach, każde ćwiczenie jest dokładnie omówione.
Chcemy, aby po tym szkoleniu każdy z uczestników potrafił w swojej praktyce zawodowej zastosować zdobytą wiedzę i doświadczenia.
Program szkolenia
1.Główne kompetencje brygadzisty
- Jaki jest zakres funkcji brygadzisty w firmie,
- Zakres kompetencji jakie powinien posiadać mistrz – co oraz w jakim stopniu,
- Praktyczne wskazówki dla mistrzów – jak rozwijać swoje kompetencje.
Ćwiczenie – po wprowadzeniu w temat – omówienie funkcji mistrza w firmie, uczestnicy podzieleni na grupy zastanawiają się nad zakresem kompetencji profesjonalnego mistrza – tworzymy model docelowy.
Ćwiczenie indywidualne – każdy dokonuje swojej samooceny w poszczególnych kompetencjach, czyli tworzy swój plan do rozwoju. To ćwiczenie ma pomóc myśleć w kierunku oceny kompetencji.
2.Narzędzia komunikacyjne potrzebne kierownikom i mistrzom
- Najważniejsze narzędzia komunikacyjne kierowników: zadawanie pytań, parafraza, nazywanie swoich intencji, obrona własnego zdania – zdarta płyta,
- Ćwiczenia praktyczne z w/w narzędziami.
Ćwiczenia – uczestnicy w serii ćwiczeń (min. praca w grupach, mini-scenki, arkusze zadań) poznają najważniejsze narzędzia komunikacyjne, którymi każdy mistrz powinien się doskonale posługiwać. Ten moduł jest istotny na początku szkolenia, ponieważ w dalszej jego części te narzędzia będą dalej wykorzystywane i pogłębiane.
3.Stawianie celów
- Wyznaczanie celów jako podstawowa kompetencja każdego kierownika,
- Jak prawidłowo postawić cel – zasada SMART.
Ćwiczenie – cele są szalenie istotne dla prawidłowego funkcjonowania firmy, jednak nie każdy kierownik je prawidłowo ustala. Ćwiczenie polega na analizie kilku postawionych celów i znalezieniu w nich błędów. Następnie uczestnicy sami stawiają cele i sprawdzają ich poprawność.
4.Komunikowanie celów
- Jak przeprowadzić rozmowę komunikującą cel, by zwiększyć prawdopodobieństwo jego właściwego wykonania,
- Pułapki komunikacyjne w czasie takich rozmów,
- Ćwiczenie komunikowania celów w mini-scenkach.
Ćwiczenie – nawet prawidłowo zakomunikowany cel nie gwarantuje kierownikowi, że pracownik go dobrze zrozumie, a potem zrealizuje. W samej rozmowie komunikującej cel można popełnić kilka błędów. Ćwiczenie polega na przygotowaniu mini scenki mistrz-pracownik, gdzie jest komunikowany cel. Uczestnicy pracują w mniejszych grupach potem prezentują na forum. Następuje wspólna analiza scenek i wyodrębnienie plusów i minusów w każdej z nich.
5.Monitorowanie działań pracownika – udzielanie informacji zwrotnej
- Jakie są podstawowe zasady udzielania informacji zwrotnej,
- Udzielanie pochwały,
- Korygowanie działań – jak to przeprowadzić skutecznie.
Ćwiczenie – uczestnicy na kilku przykładach oraz własnym doświadczeniu formułują zasady konstruktywnej informacji zwrotnej. W mniejszych grupach uczestnicy tworzą informację zwrotną do dwóch przykładów – pochwały oraz korekty źle wykonanego zadania. Opanowanie tej umiejętności jest bardzo przydatne do wpływania na zachowania pracowników.
6.Motywowanie
- Kiedy byłem zmotywowany – odwołanie się do własnych doświadczeń,
- „Skrzynka z narzędziami motywowania” – jakich konkretnie sposobów motywowania może użyć mistrz.
Ćwiczenia – uczestnicy zaczynają od refleksji nad własnym doświadczeniem – kiedy byłem zmotywowany? Kolejnym ćwiczeniem jest tworzenie pomysłów na zmotywowanie pracowników opierając się na doświadczeniu oraz poznanej wiedzy. Wybrane pomysły zostają skonkretyzowane i włączone do „skrzynki z narzędziami motywowania”.
7.Prowadzenie rozmów oceniających (blok podwójny)
- Co oceniamy – lista kompetencji pracowników podlegająca naszej ocenie,
- Błędy w procesie oceny – jak ich unikać,
- Narzędzia oceny – co możemy wykorzystać w praktyce,
- Przygotowanie się do rozmowy oceniającej,
- Scenariusz rozmowy oceniającej – krok po kroku,
- Ćwiczenie rozmów oceniających na zadanych przykładach.
Ćwiczenie – uczestnicy poznają listę kompetencji które będą oceniać oraz narzędzia potrzebne w ich ocenie. Ważnym zagadnieniem jest poznanie błędów, jakie można popełnić w procesie oceny oraz sposobów ich unikania. Potem uczestnicy przygotowują się do prowadzenia rozmowy oceniającej wykorzystując otrzymaną procedurę. W mniejszych grupach uczestnicy ćwiczą przeprowadzenie rozmowy oceniającej i potem dostają informację zwrotną co poszło dobrze, a co należy poprawić.
8.Zakończenie szkolenia
- Wnioski indywidualne,
- Ewaluacja,
- Podsumowanie