VSM – Mapowanie Strumienia Wartości

Szkolenie dwudniowe

Cel szkolenia

Zapoznanie uczestników z metodologią Value Stream Mapping. Uczestnicy poprzez pracę warsztatową na symulowanych procesach produkcyjnych będą mogli samodzielnie zmierzyć się z trudnościami występującymi podczas budowania mapy.

Uczestnicy  poznają również techniki planowania zmian oraz organizacji i koordynowania wdrażanych projektów usprawniających.

Program szkolenia              

Dzień I 

Wprowadzenie 

  • Lean Manufacturing, podstawowe założenia, charakterystyka koncepcji
  • dlaczego zaczynamy od budowy mapy strumienia wartości? – idea mapowania
  • charakterystyka marnotrawstwa
  • definicja strumienia wartości i wartości dodanej

Value Stream Mapping – niezbędne informacje

  • przykładowe mapy
  • definicje, parametry i ikony wykorzystywane podczas budowania map
  • etapy VSM: VSA (Value Stream Analysis), VSD (Value Stram Designing), VSP (Value Stream Plan)
  • podział na strumienie wartości
  • wybór rodziny produktów
  • zebranie wiarygodnych danych
  • mapowanie przepływu informacji w strumieniu

Część warsztatowa:

VSA – diagnoza stanu istniejącego na podstawie symulowanej fabryki, tworzenie mapy wspólnie z uczestnikami szkolenia.

  • stan strumienia wartości w konkretnej chwili, dla reprezentanta i przeciętnego zapotrzebowania,
  • charakterystyka procesów,
  • charakterystyka kluczowych dostawców strumienia wartości,
  • charakterystyka kluczowych klientów lub grupy klientów strumienia wartości.

Dzień II

Optymalizacja procesów

wykorzystanie narzędzi Lean do optymalizacji procesu , m.in. projektowanie przepływu, organizacja stanowisk/gniazd wg Czasu Taktu (Taktu Klienta), OPF (przepływ jednej sztuki), system ssący, poziomowanie produkcji (Heijunka)

Analiza mapy stanu istniejącego

analiza i poszukiwanie możliwości zwiększenia efektywności strumienia wartości.

Część warsztatowa: VSD

projektowanie wizji stanu przyszłego, budowa mapy wraz z uczestnikami na podstawie wypracowanych wcześniej rozwiązań.

  • budowa strategii produkcyjno-logistycznej
  • budowa systemu realizacji zleceń produkcyjnych
  • określenie zasad obsługi klientów, planowania, zaopatrywania, zarządzania zapasami i przepływem w procesie wytwórczym

Część warsztatowa: VSP

  • długoterminowy i krótkoterminowy plan doskonalenia i wdrożenia rozwiązań
  • organizowanie grup i sesji Kaizen.
  • powszechnie błędny i rudności w implementacji
    • praktyczne wskazówki implementacji systemu
Przewiń do góry