Szkolenie warsztatowe dwudniowe
Opis szkolenia
Zapoznanie uczestników z metodologią Value Stream Mapping. Uczestnicy poprzez pracę warsztatową na symulowanych procesach produkcyjnych będą mogli samodzielnie zmierzyć się z trudnościami występującymi podczas budowania mapy.
Uczestnicy poznają również techniki planowania zmian oraz organizacji i koordynowania wdrażanych projektów usprawniających.
Dla kogo?
- Księgowi
- Managerowie
- Pracownicy produkcji
- Kierownicy produkcji
Korzyści po szkoleniu
- Redukcja czasu realizacji
- Zwiększenie efektywności strumieni
- Poprawienie cash-flow
- Zmniejszenie zapasów
Program szkolenia
Wprowadzenie
- Lean Manufacturing, podstawowe założenia, charakterystyka koncepcji
- dlaczego zaczynamy od budowy mapy strumienia wartości? – idea mapowania
- charakterystyka marnotrawstwa
- definicja strumienia wartości i wartości dodanej
Value Stream Mapping – niezbędne informacje
- przykładowe mapy
- definicje, parametry i ikony wykorzystywane podczas budowania map
- etapy VSM: VSA (Value Stream Analysis), VSD (Value Stram Designing), VSP (Value Stream Plan)
- podział na strumienie wartości
- wybór rodziny produktów
- zebranie wiarygodnych danych
- mapowanie przepływu informacji w strumieniu
Część warsztatowa:
VSA – diagnoza stanu istniejącego na podstawie symulowanej fabryki, tworzenie mapy wspólnie z uczestnikami szkolenia.
- stan strumienia wartości w konkretnej chwili, dla reprezentanta i przeciętnego zapotrzebowania,
- charakterystyka procesów,
- charakterystyka kluczowych dostawców strumienia wartości,
- charakterystyka kluczowych klientów lub grupy klientów strumienia wartości.
Optymalizacja procesów
wykorzystanie narzędzi Lean do optymalizacji procesu , m.in. projektowanie przepływu, organizacja stanowisk/gniazd wg Czasu Taktu (Taktu Klienta), OPF (przepływ jednej sztuki), system ssący, poziomowanie produkcji (Heijunka)
Analiza mapy stanu istniejącego
analiza i poszukiwanie możliwości zwiększenia efektywności strumienia wartości.
Część warsztatowa: VSD
projektowanie wizji stanu przyszłego, budowa mapy wraz z uczestnikami na podstawie wypracowanych wcześniej rozwiązań.
- budowa strategii produkcyjno-logistycznej
- budowa systemu realizacji zleceń produkcyjnych
- określenie zasad obsługi klientów, planowania, zaopatrywania, zarządzania zapasami i przepływem w procesie wytwórczym
Część warsztatowa: VSP
- długoterminowy i krótkoterminowy plan doskonalenia i wdrożenia rozwiązań
- organizowanie grup i sesji Kaizen.
- powszechnie błędny i rudności w implementacji
- praktyczne wskazówki implementacji systemu