Lider w czasie kryzysu

Zasadniczą rolę w czasie kryzysu odgrywają umiejętności menedżerskie. W chwili obecnej większość firm nie jest w stanie uchronić się przed kryzysem, a czas ten jest sprawdzianem wiedzy, doświadczenia i praktycznych umiejętności i to zarówno w zakresie opracowywania i wdrażania planów antykryzysowych, jak również prawdziwego przywództwa.

Jakie są główne zadania leadera w trudnym czasie?

1. Stwórz listę jasnych i spójnych priorytetów

Określ konkretne obszary działań aby było wiadomo co jest priorytetem, jakie są oczekiwania i co pozwoli na przetrwanie oraz zminimalizowanie strat. Określ też terminy wykonania konkretnych czynności. Nic bardziej nie szkodzi wewnętrznej organizacji, jak brak planu i sprzeczne informacje.

2. Bierz odpowiedzialność i przekazuj kompetencje

Bierz odpowiedzialność za podejmowane decyzje aby ludzie nie bali się działać. Pozwól działać specjalistom, nie spowalniaj działań i wprowadź jednoznaczne i zrozumiałe zasady, stwórz wytyczne i rozdziel kompetencje. Wspieraj pracowników, konsultuj trudne decyzje.

Pamiętaj, że podczas kryzysu muszą być podejmowane najtrudniejsze decyzje!

3. Bądź naturalnym liderem

Silny lider, to nie taki, który pokazuje swoją władzę ale który potrafi panować nad sobą, jego działania są zdecydowane, a jego charyzma pozwala na poprowadzenie pracowników za sobą.

4. Wykazuj kreatywne podejście do rozwiązywania problemów

Ludzie i zespoły są kreatywne, jeżeli tylko nie ogranicza się ich myślenia. Często  nie ma tylko jednej dobrej opcji, warto zastosować tutaj burzę mózgów, otworzyć się na inne możliwości.

Bądź kreatywny, każdy problem ma wiele możliwych rozwiązań.

5. Bądź uczciwy, empatyczny, zrozumiały

Zaufanie, że menadżer wie co robi i działa w najlepszym interesie firmy pozwoli na wsparcie i współpracę wszystkich członków zespołu i całej firmy. Stawiaj więc na zrozumiałą komunikację, bądź empatyczny.

Informacje przekazywane powinny być rzetelne i sprawdzone, jak również przekazywane w zrozumiały sposób.

Pamiętaj o regule 10x10x10, czyli: powiedz coś 10 razy, na 10 różnych sposobów aby ludzie zapamiętali 10% treści.

6. Nie noś „maski”

Nie sprawiaj wrażenia, że nic się nie dzieje. Nie udawaj, że wszystko jest w porządku, niepotrzebne plotki, domysły, nie służą firmie, wzajemnym relacjom i budowaniu zaufania. Przekazuj tyle informacji ile możesz aby zminimalizować poczucie niepewności.

7. Pamiętaj o stabilizacji

Poczucie bezpieczeństwa, to zgodnie z Piramidą Maslova, podstawowa potrzeba każdego człowieka i tylko wtedy, kiedy będzie ona zaspokojona, możliwe jest przejście na wyższy poziom czyli np. potrzeba bycia docenienym czy samorealizacji.

Pamiętaj, jeśli Twoi pracownicy, nie będą mieli poczucia bezpieczeństwa, nie będą pracować ani z Tobą ani tym bardziej dla Ciebie.

8. Pracuj z trudnymi emocjami

Trudne czasy wzbudzają we wszystkich trudne emocje, wiele zależy od tego jak kadra zarządzająca została przygotowana w czasach normalności i spokoju do radzenia sobie z emocjami w trudnych, stresujących sytuacjach.

Nie sposób zarządzać właściwie, nie radząc sobie z własnymi emocjami. Zapewnienie pracownikom pomocy profesjonalnego coacha bądź psychologa pomoże doraźnie przetrwać trudny czas, jak również będzie procentowało w przyszłości, a ludzie poczują się „zaopiekowani”.

9. Świętuj sukcesy

To małe sukcesy budują duże zwycięstwa, więc korzystaj z okazji aby wzmocnić motywację i morale ludzi.

Najważniejsze to zmiana percepcji z problemu na wyzwanie i nowe możliwości.

Podziel się

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Drukuj

Zostaw komentarz

DOŁĄCZ DO NEWSLETTERA!