Eliminacja marnotrawstwa w miejscu pracy

Szkolenie warsztatowe pięciodniowe

Firmy podążające drogą Lean dążące do optymalizacji i doskonalenia działań czy procesów często powołują Koordynatora Lean, osobę odpowiedzialną za proces wdrażania narzędzi Lean w Firmie.

Po ukończeniu szkolenia i pozytywnym przejściu procesu certyfikacji uczestnik jest przygotowany do samodzielnego prowadzenia projektów leanowskich.

Program szkolenia oparty jest na grze edukacyjnej i obejmuje niezbędną wiedzę wraz z przykładami działań z innych organizacji. W szkoleniu zostaną poruszone najistotniejsze problemy, z jakimi spotyka się koordynator Lean w swojej codziennej pracy. Szkolenie będzie prowadzone przez doświadczonych trenerów praktyków, którzy wykorzystują filozofię Lean w codziennej pracy w organizacjach produkcyjnych.

Korzyści po szkoleniu:​

  • Uczestnik będzie potrafił przeprowadzać akcje optymalizujące
  • Uczestnik będzie potrafił moderować pracę zespołów związanych z bieżącym rozwiązywaniem problemów
  • Uczestik będzie wiedział jak koordynować inicjatywy pracowników w celu polepszania standardów- koordynowanie systemu sugestii.

Dla kogo

  • Managerów
  • Kierowników
  • Specjalistów
  • Wszystkich osób które w przyszłości będą zajmować się lub zajmują się koordynacją procesów szczupłego zarządzania.

Program szkolenia

Dzień 1

1.Wprowadzenie – cele szkolenia
2.Strategie i założenia Lean Manufacturing
3.Identyfikacja strat
4.Narzędzia Lean Manufacturing
5.Etapy wdrożenia Lean

  • Gra symulacyjna – część I (symulacja tradycyjnego procesu produkcyjnego, z jego wadami i zaletami. Każda część gry kończy się podsumowaniem liczbowym wyników osiągniętych przez uczestników, oraz dyskusją co stanowiło problem w realizacji celu.)

6.5S- Jak zorganizować efektywnie stanowisko pracy?

  • Warsztat – ‘pokazanie efektu wprowadzenia 5S
  • Etapy wdrożenia sytemu 5S
  • Promocja i ustalenie polityki wprowadzania 5S w zakładzie produkcyjnym

7.VSM – Mapowanie strumienia wartości

  • Identyfikacja marnotrawstwa i wyznaczenie celu
  • Metodologia postępowania w VSM
  • Symbole i elementy graficzne mapy
  • warsztat – „Mapa stanu obecnego” (tworzenie mapy stanu obecnego na podstawie sytuacji początkowej w grze symulacyjnej)
  • Mapa stanu przyszłego
  • Warsztat – tworzenie mapy stanu przyszłego dla symulowanego procesu z gry.

 Dzień 2

  • Gra symulacyjna – cześć II (wprowadzenie narzędzia 5s)

1.Jak zmienić wielkość partii produkcyjnej, by dostosować się do zmieniających się wymagań rynku?
2.Metodyka SMED

  • Zasady przezbrojenia metodą SMED
  • Jak usprawnić operacje przygotowawcze?
  • Jak rozróżnić czynności zewnętrze od wewnętrznych?
  • Analiza czynności przygotowawczych
  • Korzyści dla przedsiębiorstwa i pracownika z zastosowania SMED
  • Warsztat SMED dla stanowisk z gry symulacyjnej

3.Czas taktu, czas cyklu
4.Balansowanie obciążenia

Dzień 3

  • Gra symulacyjna – część III (Optymalizacja wielkości partii produkcyjnej, wprowadzenie szybkich przezbrojeń, balansowanie stanowisk roboczych)

1.Proces produkcyjny według filozofii Lean
2.System pchany a system ciągniony
3.OPF – przepływ jednej sztuki
4.System Kanban
5.Heijunka- poziomowanie i różnicowanie produkcji

  • Gra symulacyjna – część IV (uczestnicy szkolenia wprowadzają w symulowanym procesie model produkcji zapewniający satysfakcje klienta)

 Dzień 4

1.Struktura organizacyjna w Lean
2.Hoshin Kanri – zarzadzanie w Lean
3.PDCA/SDCA
4.Genchi Genbuts
5.Zarzadzanie wizualne
6.Filozofia Kaizen:

  • Kaizen – proces nieustannego doskonalenia.
  • Jak szukać możliwości usprawnienia organizacji?
  • System sugestii indywidualnych,
  • Koła jakości
  • Warunki konieczne do odniesienia sukcesu przy wdrożeniu filozofii Kaizen w organizacji

 Dzień 5

1.Praca w grupie – zarządzanie i przewodzenie zespołami
2.Rozwiązywanie problemów- omówienie i przećwiczenie narzędzi:

  • Metoda 5W-2H
  • Metoda Diagram Ishikawy
  • Metoda 5xWhy
  • Metoda Burzy mózgu
  • Plan działania i realizacja

3.Raport A3
4.Zarządzanie zmianą – jak skutecznie przekonać do zmiany i wprowadzić zmianę w organizacji?
5.Podsumowanie i powtórzenie całości materiału
6.Egzamin końcowy
7.Zakończenie

Przewiń do góry